mars 21, 2006

Utbildningsval

Till sommaren tar jag min socionomexamen, och nu när det börjar närma sig slutet funderar jag mycket mer över mitt val. Hur hamnade jag här? Jag vet ju att jag inte är bra på matematik och ekonomi, däremot är jag bra på mänskliga relationer och kontakter. Därför kan det väl tyckas ganska naturligt att valet föll just på socionomutbildningen eftersom det är väldigt bred, och man kan arbeta med barn, ungdomar, vuxna, äldre. Det är ett brett spektrum. Och en bra grundutbildning.
Men det intressanta är att inte bara jag, som adopterad hamnade på denna utbildning, utan dessutom ca 6-7 andra som också de är adopterade. Hur kommer det sig? Lär man sig något speciellt genom adoptionen och genom uppväxten som adopterad? Eller hur föll egentligen valet på utbildning för dem?
Detta borde vara ett riktigt intressant ämne för ett examensarbete... eller liknande.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Patricia!
Blev så glad när jag hittade din blogg!!! Jag håller på och skriver en hemtenta om adoption i soc. antropologi och den berör just identitet och rötter. Ska läsa vidare nu och ser att du kan vara till min hjälp, Tack/ Jessica

Patricia sa...

Hej Jessica! Soc. antropologi är jätteintressant! Har inte läst det själv, men däremot har jag läst etnologi (som ju påminner mkt om soc.antropologi). Hoppas bloggen kan hjälpa dig! Lycka till med tentan!

Anonym sa...

Jag har också reagerat på att så många adopterade läser till socionom. Känner flera som lämnat andra ämnen där det gått bra för dem för att bli socionomer. Min teori är att ni vill förstå hur det gick till när era föräldrar utredes, alternativ vill stoppa olämpliga adoptivföräldrar... nä.. jag vet inte, men utredningen är ju en viktig pusselbit. Själv tycker jag det vore bra med flera utredaren som verkligen känner till vad adoption är (på riktigt inte bara på papper). Våra utredare var lite för mycket "oh vad fint allt är bra" för att det skulle kännas seriöst.

lycka till med studierna och det vore roligt med en sån uppsats.

\en adoptivmamma som skrivit tidigare....

Patricia sa...

Adoptivmamma: Ja, det kan säkert ligga något i det. Själv tror jag att jag från början tänkte att jag skulle kunna hjälpa andra adopterade under deras tuffa perioder (eftersom det fattades mig då jag hade mina). Sedan tror jag att det har lite med den där "tacksamhetskulden" att göra också, men det hade som sagt varit intressant att undersöka det närmare.