mars 04, 2006

"Adoptivbarn"

När man läser om adopterade i pressen heter det ofta "adoptivbarn". Jag förstår inte riktigt hur människor tänker när det skriver det. Troligtvis har det blivit ett sådant etablerat begrepp att man använder det av bara farten eller vanan. Men jag tycker att det blir väldigt missvisande.
Jag tror att det blivit en vana att använda det begreppet eftersom det från början bara "fanns" adoptivbarn. Vid 1960- och 1970-talet då de första barnen kom var det bara barn som adopterades, alltså "adoptivbarn". Men nu, nu har väldigt många av dessa "adoptivbarn" växt upp och är idag tonåringar, unga vuxna, vuxna, mammor och pappor. Självklart finns det adopterade barn idag med, men en stor grupp av de som adopterats är allt annat än barn. Och det tycker jag är viktigt att tänka på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Just det, jag hatar att bli kallad adoptivbarn när jag diskuterar adoptionsproblematik eller adoption i allmänhet!

Ordet barn konnoterar ju just till någon yngre, mer oerfaren osv. Vilket gör att iaf jag känner att det är svårare att bli tagen på allvar.

Mycket debatterande görs ju också mellan adopterade och adoptanter, tyvärr är det mycket bråk och pajkastning, och då tycker jag det är särskilt viktigt att man inte kallas "barn" och "förälder" eftersom detta sätter oss "barn" i en underlägsen position.

Patricia sa...

Håller verkligen med! Kallas man "adoptivbarn" är man ju liiiiten, och hamnar precis som du skriver i en underlägsen position.