januari 17, 2007

Mamma

För några veckor sedan var min svärfar på besök. Av någon anledning är han jätteintresserad av min vikt och av att kommentera att jag exempelvis blivit lite rund i ansiktet (inte så värst populärt...). Han berättade att min svärmor gått upp si och så mycket då hon väntade barn, och så kommer min mamma in i rummet och han frågar henne hur mycket hon gick upp... för att sedan liksom bita sig i tungan och "ja, nej, just det..." och mamma ler lite fånigt och säger något ohörbart.

Usch vad jag tyckte att det blev jobbigt. Mamma har ju aldrig varit gravid. Hon har aldrig känt en liten bebis i sin mage, hon har aldrig gått upp i vikt pga. en graviditet och hon har aldrig fött ett barn. Det måste vara jättesvårt för henne att höra andra diskutera kring graviditeter och förlossningar eftersom hon inte alls har några erfarenheter av det. Första gången hon kände bebisen sparka i min mage fick hon tårar i ögonen och det såg ut som att hon inte kunde riktigt förstå att det var en bebis där inne. Jag kan inte prata om gravidietet med henne, inte så där som andra kan med sina mammor som själva fött barn. Mamma kan bara säga "ja, jag har hört att man..." eller "nej, jag hörde att...". Och pappa, han har nog svårt att förstå vilken stor omställning det är för kroppen. Han har ju aldrig upplevt att hans kvinna inte kan och orkar göra allt som hon orkar i vanliga fall. Han kan nog tycka att min man "daltar" lite med mig, som tar hand om mig och som helst inte vill att jag ska göra så mycket hemma.

Det är konstigt att det oftare är kvinnan som på något sätt får "stå till svars" för att hon och hennes man inte har barn, eller att de inte fått barn på "det vanliga sättet". Det är väl lika mycket upp till mannen.

3 kommentarer:

Helga sa...

Hej Patricia!
Jag är nybliven adoptivmamma så jag tycker det är jättespännande att läsa dina tankar! Lycka till med bebisen!

Jag har ju heller aldrig varit gravid och under rätt många år var det fruktansvärt jobbigt. Jag sörjde enormt, livet kändes meningslöst om jag inte skulle få bli gravid och föda mina barn.

Men de tankarna har helt försvunnit nu sedan vi fick vår son. Helt ärligt kan jag säga att jag inte saknar att ha varit gravid. Så det är inte alldeles säkert att din mamma gör det heller. Hon fick ju dig! När man är som mest uppe i gravidlängtan är det jobbigt att höra andra prata om det, men det går över snabbare än man tror.

Men hon är säkert väldigt intresserad och vill vara ett stöd för dig, och kanske är det lite jobbigt att inte ha egna erferenheter att dela med sig av. Jag vet inte. Men det viktigaste måste ju ändå vara glädjen över att du, hennes dotter ska få barn.

Det här kan jag ju inte veta, jag skriver bara det som jag själv hade känt. Och en sak vet jag: jag hade aldrig velat att min dotter skulle ha ett spår dåligt samvete eller känna skuld för att hon kan bli gravid när inte jag kunde det!

Sedan när bebisen är född kommer allt att vara så annorlunda. Då kommer ni att kunna dela mer, tror jag. Jag är inte adopterad, ändå har jag stor glädje av att prata med min mamma och fråga henne hur jag var som liten. Barn är sig ganska lika ändå.

Kram, och som sagt: lycka till!

Anonym sa...

Hej
roligt att finna din blogg. Jag är själv adopterad, från Thailand. Jag har inga barn, ingen kille heller utan är "sambo" med min vovve.
Kanske vi ses eller hörs!??? :-)

Lycka till!

Patricia sa...

Helga: Hej! Grattis till att ha blivit mamma! Tack för dina tankar, ska tänka på det! Och tack!

Catarina: Vad kul att du hittat hit! =)