januari 06, 2007

Häromdagen fick jag ett mail från min minsta syster i Chile. Jag berättade då att vi väntar barn! Det stör mig ordentligt att jag är så kass på spanska att jag inte kan mer i detalj berätta om allt som just nu händer i mitt liv och med bebisen som växer och växer i magen. Men det är i alla fall skönt att ha kontakt med min minsta syster, och på så vis också min bio.mamma. De undrar också när jag ska komma till Chile nästa gång, vilket just nu är omöjligt att svara på. Jag vill åka snart igen, men det kostar och resan är lång. Med en liten bebis blir resan också helt annorlunda än de tidigare resorna. Och sitta på ett flygplan med en liten bebis vet jag inte om jag vill. Nog för att själv reste som tremånaders baby, men det är knappast någon drömscenario för någon.

Jag måste också översätta ett brev till min bio.mamma med frågor kring hennes graviditeter och förlossningar. Vissa saker är mer genetiska än andra, och så är det bara. Igår var jag på extra kontroll hos barnmorskan eftersom jag i tisdags hade för högt blodtryck. Jag hade ännu högre igår vilket resulterade i att jag fick gå till förlossningen för fler provtagningar. Jag ringde mannen som kom på sju röda. Jag fick ligga i ett av förlossningsrummen. Barnmorskan satte fast en rund "bricka" som mätte bebisens hjärtljud och en "bricka" som mätte sammandragningar. Varje gång bebisen rörde sig skulle jag trycka på en knapp så att rörelserna registrerades. Först sov hon/han, sedan började hon/han dansa runt... det blir definitivt en dansare... som sin mamma :)

Min barnmorska var orolig för att jag kunde ha havandeskapsförgiftning på gång, men jag kunde inte svara henne om min mamma haft det eftersom jag ju inte vet det. Men jag har nu i alla fall bestämt mig för att fråga henne om hennes graviditeter osv. Hon har ju ändå burit och fött fyra barn till världen. När jag kom till Sverige var jag tre månader gammal men vägde som en nyfödd, nu har jag börjat fundera på om det kan vara så att jag kom för tidigt. Det kan ju bara min bio.mamma svara på. Läkaren inne på förlossningen sa i alla fall att jag ska sjukskriva mig från jobbet från och med måndag och har ordinerat vila. Ska träffa en annan läkare på tisdag, eventuellt sjukskriver han mig då beroende på hur blodtryck mm. ser ut då.

Börjar bli lite nervöst nu, det är trots allt fem veckor kvar till beräknat förlossningsdatum.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till med allt!

Patricia sa...

TACK!!! :D