april 03, 2006

Tankar

Jag pratade i telefon med en vän idag. Hon är i Tokyo för tillfället med sin familj. Vi pratade om det här med att vara annorlunda. Hon upplevde att hon med sitt chilenska utseende, verkligen stack ut mot alla japaner, och att japanerna verkligen kunde stirra på henne. I Chile däremot är det ingen som stirrar eftersom man inte ser annorlunda ut, däremot är känslan av att vara annorlunda mer aktuell där.
Vi pratade återigen om att det är så svårt att hålla kontakten med våra bio. famlijer. Hon har hittat familjemedlemmar hon med som hon haft kontakt med. Och hon berättade också om tre andra vänner (också adopterade från Chile), som är i Chile just nu. En jobbar, en studerar och den ena är på semster där. Alla har de hittat sina bio. familjer och har kontakt med dem nu när de är där. (Helt fantastiskt!)
Jag kan inte låta bli att bli lite avundsjuk. Jag vill ju också vara där, mer än bara på semester och flacka runt mellan massa olika städer. Jag skulle vilja lära känna min bio. familj bättre. Skulle vilja umgås mer med dem. Kanske bo med dem, få en vardag med dem. Men man kan heller inte bara tarycka på en pausknapp från sitt "vanliga" liv ,för att vara i Chile. Och att vara i Chile i tre månader som jag var för sex år sedan går inte idag.
Jag hade en gång i tiden en dröm om att köpa ett litet hus i Chile någonstans. Den finns ännu där,samtidigt är det inte realistiskt eftersom man bara inte flyger till Chile för två veckors semester, med jämna mellarum. En tanke var då också att min bio. mamma och syskon skulle bo i huset. Jag vill ha ett hus i Valaparaíso, som verkligen är MIN stad, i Chile. Det känns hemma där. Men min bio. mamma bor längre söder ut, och skulle nog gärna bo i samma område som hon gör nu.
Men det där är bara en dröm, eller en tanke som jag aldrig kommer att genomföra.

5 kommentarer:

MB sa...

Tänk dig då hur det är att se väldigt utländsk ut i Sverige, men vara svensk....och sedan hamna här och se inhemsk ut men känna sig totalt utanför.....

Varför är du så säker på att din dröm inte kan bli sann?

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Drömmar är bra att ha!

Och på ett eller annat sätt kan de bli förverkligade. Kanske inte precis som man tänkte sig från början men minst lika bra!

Thérèse sa...

Det är väl inte omöjligt att din dröm kan bli sann.

Du pluggar ju så en möjlighet att vara lite längre i Chile är att via universitetet eller högskolan fixa en utbytesplats där. Då är din termin giltig i din svenska examen.
Man får extra respengar och pengar för eventeulla extrakostander täckta av CSN.

Det finns också möjlighet att skriva uppsats utomlands. SIDA delar ut stöd för sånt om man åker till Latinamerika. Så finns MFS-stipendier minior fild study som man kan söka.

Kolla med din instution.

Thérèse sa...

Förreste jag rörde nog ihop det lite MSF är SIDA-stödet jag menar

Sen förstår jag att det av olika skäl kan vara kenpigt att bara åka iväg en eller två terminer. Men jag tänkte komma med tips ändå.

Känner en som var i Buenos Aires , Argentina och pluggade och trivdes jättebra.
Man får extra CSN för att gå en språkkurs i anslutning till terminen så om du är orolig att inte spanskan ska räcka till att plugga i Chile kan du åka dit en eller två månader innan och med studielån läsa spanska. Annars får man inte studielån för att läsa spanska i Latinamerika men är det i anslutning till universitetstermin där så går det. Eller gick för ett par år sen iallfall

Patricia sa...

Ni har rätt, drömmar kan uppfyllas... om man verkligen vill. Kanske är det viljan som inte riktigt finns där... eller något annat som sätter stopp.