april 22, 2006

Shakira



Första gången jag såg och hörde Shakira var i slutet av 1999 då jag var i Chile. Jag fastnade direkt för hennes musik, hennes röst och hennes magdans. Jag och M dansade alltid till "Ojos así" på alla uteställen, vi fullkomligt älskade den låten och försökte få till rördelserna, som jag då tyckte var helt omöjliga. När hon sedan blev populär utanför sydamerikas gränser, hade hon blivit blond och var inte alls den Shakira som jag fastnat för. Dessutom sjöng hon på engelska. Lite besviken var jag, och det tog ett tag innan jag fattade. För att slå internationellt var det bara att bleka och blondera håret och sjunga på engelska... Men nu, när hon slagit igenom är hon den Shakira som jag fastnade för. Sjunger blandat spanska och engelska, och hennes senaste Hips don´t lie är bara bäst! Tack vare henne är jag fast i den orientaliska dansen.

Hon kan det jag ännu inte kan, kombinera två olika "kulturer" med varandra. Hon har både det orientaliska och det latinamerikanska med i sin musik. Och jag vill kunna kombinera både det svenska och det chilenska i mitt liv.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Shakira är fantastisk! Jag älskar hennes röst och musik. Jag känner mig mycket mer hemma i latinamerikansk kultur än i svensk...

Anonym sa...

Klart du kan! Det kan kännas som en balansgång på hal lina, visst, från vilken det kan göra jävligt ont att trilla av. Men när man väl vant sig en del blir livet som klyschan säger - bra mycket rikare!

Thérèse sa...

Fast jag har intrycket av att många spanskspråkigaartister som sjunger på engelska för att slå i USA (eller dom kanske redan är stora i USA) också oftast släpper samma skiva på spanska för den spanskspråkiga världen. Häromdagen var Ricky Maritn i Madrid och promotade någon skiva (eller turné) då var det bara spanska låtar som gällde. Även Enrique Inglesias och Gloria Estefan vet jag har släppt samma skiva på olika språk. Jag har helt missat "gamla" Shakira. Blir lite sugen att leta i skivaaffären nu

Patricia sa...

Shakira är bäst! :) Och Nadia, jag håller verkligen med om att hennes bästa skiva är "Dónde están los ladrones". Den är bra rakt igenom, bra texter och bra musik. Älskar "Tú".

Gonza: Kloka, kloka Gonza. Du har helt rätt!

Therese: Ja, det är nog så att de gör skivor både på spanska och på engelska. Och du borde verkligen lyssa på "gamla" Shakira.

Anonym sa...

Patricia,
Äsch då...inte är Gonza särskilt klok, faktiskt inte klok alls, hehe, det kanske är det som varit min räddning =)

Therese,
Visst är det så. Money talks och den spanskspråkiga världen är alltför stor att bortse från, så det är mycket vanligt att tvåspråkiga artister gör flera versioner för de olika marknaderna. Det är vanligt att även italienska artister gör samma sak och släpper en italiensk och en spansk version av sina skivor.

Dvdfilmer funkar också så - oftast finns inte spansk översättning med, de släpps på en skiva för sig. Som sagt, money talks.

Anonym sa...

Donde estan los ladrones är bäst!

jag ahr faktiskt alla hennes skivor