maj 13, 2006

Tonår

Idag när jag cyklade hem såg jag en mamma och hennes lilla dotter. Dottern var (troligtvis) adopterad (hon kan ju ha en utländska pappa också). Hon var så söt och såg så glad ut. Och jag tänkte en helt urbota dum tanke... "hoppas du är lika glad när du kommer in i tonåren". Och jag vet ju, bara för att jag hade en jättejobbig period då, behöver ju inte denna lilla flicka få det.

Men, faktum är ju tonåren är jobbiga för de allra flesta. Oavsett om man är adopterad eller inte. Tonåren går ju alla igenom. Men min tonår var otroligt jobbig. Det är dett under att jag stod ut med mig själv, ännu större under att människor runt omkring stod ut med mig. Allt var bara helt fel. Jag kände mig ensam och lämnad. Osedd och oförstod. Vilsen och ledsen. Jag irrade runt i totalt mörker och försökte hitta ut till ljuset.

Men jag hade en vän. Hon fanns alltid där, och hon var den viktigaste personen för mig där och då. Hon trodde på mig, hon såg mig, och kunde ta mina tårar, min frustration. Hon lyssnade och dömde aldrig ut mina, ibland, hemska tankar. Hon finns ännu där för mig idag med. Men nu för tiden behöver hon inte ta min hemska tankar, för de är borta. Nu får hon iställer lyssna på mina "lyxproblem" och andra mer vardagliga tankar. Men tack och lov för henne! Att hon fanns!

Jag hoppas att den lilla flickan som jag såg, också hon kommer att ha någon vid sin sida. Någon som kan leda henne mot ljuset och finnas där för henne, om hon får jobbiga tankar och känslor som inte riktigt går att hantera för en tonåring.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant blogg! Du skriver bra!

Ninette sa...

Åh, jag önskar att alla hade en sån där vän som du! Sånt borde vara en mänsklig rättighet.

Mina egna tonår var en pest, jag var verkligen urjobbig, och jag hoppas verkligen att vårt kommande adoptivbarn inte ska ha det så jobbigt plus vara adopterad. Kanske du har några råd om det, kanske blogga lite goda råd till oss kommande adoptivföräldrar...?

Instämmer btw med sara!

Anonym sa...

Jag skulle också gäna vilja veta mer om hur du som adopterad skulle råda andra att agera, som adoptivföräldrar, vänner, släktingar osv när ett barn adopteras.

Hur kan man underlätta för ett barn som blivit adopterat? Vilken typ av frågor har varit jobbigast för dig, vilka attityder från andra osv?

Patricia sa...

Sara: Tusen tack!!!!

Mamman: Funderar på goda råd... men det är jättesvårt. Alla människor är ju så olika. Olika personligheter, olika omständigeheter... men jag ska fundera.

Zvammel: Också jättesvår fråga, men ska fundera även på denna. Frågor och attityder har jag många exempel på, som både varit jobbiga och totalt urblåsta.