maj 23, 2006

Frustrerande

Det är frustrerande när det är så mycket man vill berätta för någon, men som man inte kan på grund av bristande språkkunskaper.

Jag mailar min halvsyster i Chile med jämna mellan rum, men det är jättesvårt. Den chilenska spanskan inte alls om den spanskan som man får lära sig i skolan. Det är andra benämningar på vissa saker, man uttrycker sig på ett annat sätt... men framförallt är det väldigt mycket slang. Och då man pratar är det mycket lättare, då fattar jag. Men i skriftform????

Min halvsyster är min länk till min bio.mamma, min andra halvsyster och min halvbror. Och kontakten med henne är viktig. Det är svårt att beskriva livet i Sverige, livet här skiljer sig markant från livet i Chile. På gott och ont. Men det är också svårt att ibland veta hur jag ska förhålla mig till min bio.familj. De gånger då jag varit i Chile så har jag varit och hälsat på varje gång, men bara över en dag. Med undantag från den sista gången i december, då jag och min bror var där två dagar. Men ju längre jag är där desto svårare blir det att lämna dem. Avskedet blir jobbigare ju bättre jag lär känna dem och ju mer tid jag tillbringar med dem.

Det finns så mycket att berätta för dem, men samtidigt är det så svårt. Det är svårt att förhålla sig till familjen i Chile, som på ett sätt är främlingar men på ett annat sätt så oändligt mycket mer än det.

1 kommentar:

Thérèse sa...

Det är enormt frustrerande. Jag klara mig bra på spanska och kan oftast säga vad jag vill men på franska är det hur jobbigt som helst. Ofta kan jag förstå dom jag pratar med och veta hur jag skulle svara på svenska men sen att få till det på franska. Skriva på franska kan jag överhuvudtaget inte.

Kan säga att eftersom jag lärde mig spanska som vuxen och har lagt ner otroligt mycket tid på det hade jag en lång period då jag inte kunde uttrycka mig som jag vill. Fortfarnade är min spanska väldigt proper , jag använder få svordomar och slangord.
Ett fel med mig och säkert många andra var att jag var så feg när det gällde att prata. Bara man kommer över den spärren och pratar på och struntar i att det blir grammatiskt fel och man kanske säger fel ord lär man sig faktiskt mer och får bättre självförtroende.