januari 31, 2006

Innan år 2000

Jag har "tur" gällande information kring min bakgrund och information kring min biologiska mamma. Och för min del, har det varit väldigt viktigt. Även om ett namn på ett papper egentligen inte säger något alls, är det ändå ett namn. Och någonstans inom mig visste jag alltid att det där namnet skulle ha en oerhörd betydelse, den dag jag skulle resa tillbaka och kanske leta reda på henne.

På något sätt har jag alltid vetat att jag en dag skulle åka tillbaka. Drömmen var alltid att göra det innan år 2000. Varför vet jag inte, en fånig idé och dröm som jag höll fast. Och som jag också uppfyllde eftersom jag landade i Chile den 11 december 1999, och alltså var tillbaka innan år 2000. Jag var 21 år gammal och reste i mångt och mycket själv, eftersom jag reste dit med en chilensk familj som jag kände relativt ytligt. Men det var så jag ville ha det. Jag ville inte resa till Chile med mina föräldrar, inte med någon vän eller pojkvän. Det kändes som att mina föräldrar inte "hörde till" just den delen av mig som jag var på väg att upptäcka. På något sätt var jag tvungen att göra det själv.

Det var många svenska chilenare som skulle åka till Chile och fira millennieskiftet där, och jag hade tur som fick åka med den familj jag fick åka med. De hade sin släkt kvar och det var hos dem vi skulle bo. För min del var det ytterligare en idé/dröm; att inte leva som turist utan att leva i Chile "på riktigt".

Inga kommentarer: