februari 27, 2006

Kokosnöt

Ibland känner jag mig som en kokosnöt... vit på insidan, men brun på utsidan. Emellanåt kan jag tycka att det är orättvist att jag hela tiden måste förklara för människor att jag är adopterad, och att det är därför som jag har ett svenskt för- och efternamn.
I den stad där jag bor, finns det många "invandrare". Och många gånger känner jag att jag hamnar mittemellan "invandrare" och "svenskar". För båda "sidor" ser mig som "invandrare" vid första ögonkastet. Och varje gång känns det obekvämt att bli tagen för sin utsida.
När "svenska" människor pratat med mig och vet att jag är adopterad blir jag sedd som "svensk", en av dem. När "invandrade" människor pratar med mig, är det viktigaste att jag är född utomlands och alltså också är"invandrare" och därmed en av dem.
Men jag är på något sätt varken eller och samtidigt både och. Och det där kan vara svårt att hantera. Att av vissa ses som "svensk", men av andra som "invandrare". Det är nog inte konstigt att, i alla fall jag, haft svårt med mitt identitetsbyggande under tonåren, och senare också för den delen. När jag tänker på det, är det kanske en naturlig konsekvens av något som är svårt och emellanåt ohanterbart.

3 kommentarer:

draksessan sa...

hmmm... känner igen det där både från min syster (adopterad från korea) och min son (vars pappa kommer från dominikanska republiken)...

Anonym sa...

Hej tjejen! Senast här om dagen så var jag med om en alltför återkommande scenario....Folk som kommenterar "Utlänningar" i negativ bemärkelse och så säger jag: Hallå!!! Jag sitter faktiskt här...jag är utlänning, ni kan inte säga att alla är si eller så!!! De säger: Ja men DUUUUU räknas så klart inte till de...du är ju svensk! Jag:Öhm...nej, jag är blatte....är ej född i sverige...=utlänning....Får alltid höra sådant: Men duuuu räknas inte till de....och jag blir så less!!! Jag har nästan det omvända problemet du har....jag får typ alltid säga att jag är chilenare och inte svensk till folk för de tror att jag är svensk....fast jag är kluven, för jag är född i chile, men vuxit upp här..har bara svenska kompisar och pratar utan brytning...känner mig varken eller egentligen....pratar för kass spanska för att känna mig som en "riktig" chilenare och är för mörk för att vara svensk....Du förstår mig va?Kram på dig

Patricia sa...

Hej Gabbi! Ja vet precis vad du menar.Har varit med om samma sak... fast omvänt... "men duuu är ju adopterad=svensk duuuu är ju som viiiii"...

Tja, vad ska man säga, göra, tänka? Ingen lätt situation, men något man på något sätt (på gott och ont) får acceptera.

Kram på dej med!!!