mars 13, 2007

Tankar

Dottern väger nu ca 3840 gram, ungefär lika mycket som jag vägde då jag kom till Sverige. Enda skillnaden är att jag var knappt tre månader gammal och hon är 5 veckor gammal. En annan sak som slår mig är att hon utvecklas för varje dag som går. Nu har hon ögonkontakt och hon blir lugn så fort jag tar upp henne ur sängen och av min röst. Hon kan ligga och titta på mig jättelänge, och härmar ibland när jag göra ett "O" med läpparna. Jag förstår nu verkligen att bindningen mellan barn och mor är stark redan från början. Det är ju egentligen inte konstigt att hon känner igen min röst... hon har ju hört den redan då hon låg i magen och var pytteliten. Det känns underbart bra att hon känner igen mig och min röst, samtidigt är det också sorgligt att tänka på att jag också måste ha känt igen min bio.mammas röst och blivit lugnad av att bli upplyft av henne... och att hon sedan försvann. Dottern är ju "med" mer och mer för varje dag, och jag kan bara tänka mig hur mycket mer hon är "med" då hon är tre månader.

Klart att en separation även mycket tidigt i livet sätter spår i en. Ville nog inte riktigt tro det ändå.

Inga kommentarer: